Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

65-lecie przemysłu lotniczego w Mielcu

W sobotę i w niedzielę 3 i 4 maja 2003 roku na lotnisku w Mielcu odbył się piknik zorganizowany z okazji 100-lecia lotnictwa i 65-lecia przemysłu lotniczego w Mielcu.

Trwający przez dwa dni, Międzynarodowy Festyn Lotniczy w Mielcu odwiedziło ponad 30 tysięcy osób. Widzowie na pierwszą w tym roku majówkę przybyli nie tylko z sąsiednich województw, ale nawet z  najdalszych zakątków kraju. Ostatnia tego typu impreza o charakterze lotniczym i takim rozmachu miała miejsce w 1997 roku. W tym roku festyn zbiegł się z 100. rocznicą istnienia lotnictwa na świecie oraz 65. rocznicą powstania w Mielcu zakładów lotniczych. W powietrzu zaprezentowało się kilkadziesiąt różnych statków powietrznych, których piloci dawali z siebie wszystko, aby tylko jak najlepiej zaprezentować swój samolot. Wśród nich min.  z Ukrainy przybyła dość silna reprezentacja w składzie An-28, Su-26 oraz trzech samolotów Jak-52, które zaprezentowały efektowny pokaz akrobacji zespołowej. Na mieleckim niebie można było zobaczyć również zespół akrobacyjny Aeroklubu Polskiego, którym jest grupa „Żelazny” latająca na samolotach Zlin. Ciekawym punktem pokazów była prezentacja nowego produktu PZL Świdnik, czyli śmigłowca SW-4, jak również pokaz dwóch lekkich śmigłowców Enstrom 280C. Ponieważ pogoda była po prostu wymarzona na imprezę tego typu była to doskonała okazja, aby samoloty akrobacyjne, czyli Extra 300L , M26 Iskierka czy też Zlin 50 mogły zaprezentować najwyższej klasy ewolucje. Głównym celem organizatorów było uczczenie 65-lecia istnienia Polskich Zakładów Lotniczych. Pokazano, więc samoloty, które prze wiele lat produkowano w halach miejscowych zakładów min. znany na całym świecie An-2 „Antek” wyprodukowany w ilości ponad 12 tys. sztuk, TS-11 Iskra w ilości 460 sztuk oraz M18 Dromader, którego sprzedano blisko 750 sztuk. Publiczność mogła również oglądać samolot Lim-5, który był wytwarzany na licencji radzieckiego Miga-15, szkolno-treningowego TS-8 Biesa czy też samolot M-4P Tarpan. Pokazy miały również na celu uświęcenie 100. rocznicy pierwszego lotu samolotem braci Wright w związku z tym na wystawie pokazano eksponaty muzeum Lotnictwa Polskiego z Krakowa. Były to min. samolot Bleriot XI jak również prototyp eksperymentalnego śmigłowca JK-1 Trzmiel. Po raz pierwszy w historii pokazów lotniczych w Mielcu w powietrzu jednocześnie zaprezentowało się ponad 30 samolotów, tworząc tak zwaną taflę, która robiła niesamowite wrażenie.

Niestety pomimo licznych zapowiedzi na mieleckim niebie nie zaprezentował się żaden samolot z napędem odrzutowym. Znakomita większość publiczności oczekiwała prezentacji w locie samolotu F-16, na którym będą latać polscy piloci. Ostatni pokaz na tej maszynie mielczanie mogli oglądać podczas Air Show w 1997 roku. Niestety tegoroczna absencja amerykańskich pilotów spowodowana była przyczynami niezależnymi od organizatorów. Kolejnym rozczarowaniem była decyzja o zakazie prezentacji w locie mieleckiej Irydy, która jak napisano w specjalnym piśmie, była spowodowana wzglądami bezpieczeństwa publiczności.

(Poniżej skan artykułu z czasopisma "Skrzydlata Polska)

1



Artykuł w dużej roździelczości do pobrania:
65_lat_pzl_mielec

W czasie pokazów można było zobaczyć min.

Pokazy w locie

- AN-28
- M28 Bryza Marynarki Wojennej (przelot w tafli)
- M-28 Skytruck SP-DDA
- M-26 Iskierka SP-DIF
- TS-8 Bies SP-YBD
- SU-26
- Swift
- Motoszybowiec Ogar
- 3x Jak-52
- 2x śmigłowiec Enstrom 280C SP-GAG
- Zlin-50 Aeroklubu Mieleckiego SP-AUB
- Zespól akrobacyjny Żelazny (Zlin50 i 3xZlin 526AFS)
- Extra 300L SP-ACM
- SW-4 SP-PSW
- 2x M18 Dromader
- An-2


Wystawa statyczna

- Bleriot XI
- JK-1 Trzmiel
- J-5 Marco SP-YAC
- Xtrim SP-YUP
- AT-3 SP-TPG
- Autostratus
- 2x Jungman SP-YES, SP-YGM
- PZL 104 Wilga 35A SP-WEW
- Zlin 42 SP-GHF
- Puchatek
- PZL M-18 Dromader
- Zlin 526 SP-EHD
- PZL Gawron SP-CKH
- Lim-5R   1414  / 1C-1414
- TS-11 Iskra 1620
- I-22 Iryda M-93m 301 SP-PWI
- M-4P Tarpan SP-PAK
- M-20 Mewa
- AN-28
- Bezpilotowiec Skytrucker
- Cessna F177RG Cardinal SP-FLG
- Cessna F172N Skyhawk 100 II SP-FEN