Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

Kolejna patrolowa Bryza z nowymi silnikami

Wczoraj wieczorem na macierzyste lotnisko 44. Bazy Lotnictwa Morskiego powróciła kolejna patrolowa Bryza, która w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymała silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell. Maszyna z numerem burtowym 1017 zachowała dotychczasowe historyczne barwy Wellingtona 304. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego.
 
zdjecie__zaj

W czwartek, 10 grudnia, samolot An-28B1R został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Wraz z modernizacją zespołu napędowego Bryza 1017 otrzymała także nowy radar obserwacji powierzchni morza ARS-800 (w miejsce dotychczasowego ARS-400), odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN oraz centralny punkt tankowania. Jej okolicznościowe malowanie powstało w 2003 roku, tuż przed pokazami lotniczymi Royal International Air Tattoo w Wielkiej Brytanii. Tematem przewodnim tych pokazów była 60. rocznica Bitwy o Atlantyk. Rok później ówczesna 30. Eskadra Lotnicza MW oficjalnie przejęła tradycje 304. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego. Obecnie prawo do ich kultywowania posiada stacjonująca w Siemirowicach Kaszubska Grupa Lotnicza.
 
1017_111215b

Samoloty An-28B1R to maszyny przeznaczone głównie do patrolowania obszarów morskich, rozpoznania obiektów nawodnych oraz udziału w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. W tym celu wyposażono je w radar obserwacji obiektów nawodnych, system transmisji danych oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON i tratwę ratunkową. Bryzy 1R przystosowane są także do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN na podwieszeniach zewnętrznych. Bomby te wykorzystywane są jako imitatory celów powietrznych podczas strzelań artyleryjskich okrętów oraz pododdziałów przeciwlotniczych. W kabinie znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów (dowódca i drugi pilot), technik pokładowy oraz oficer taktyczny i dwóch lub operatorów systemów pokładowych.

Na lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach bazuje siedem tego typu maszyn, a także patrolowo-rozpoznawcza Bryza 1RM Bis i dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E.
 
1017_111215a

Na zdjęciach patrolowa Bryza w barwach 304. Dywizjonu nazywana przez siemirowickich lotników „Białą Damą” tuż po przylocie z Mielca (fot. kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas)

Podobną modernizację zespołu napędowego przeszły już dwa wspomniane wyżej samoloty monitoringu ekologicznego An-28E oraz patrolowa Bryza 1R z numerem 1022. Silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell otrzyma również samolot patrolowy numer 1008 a także dwie transportowe Bryzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego.

kmdr ppor. Czesław Cichy
oficer prasowy BLMW