Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

M28 trafią do niemieckiej armii

W dniu 27 listopada 2017 Centrum Badań i Prób Statków Powietrznych Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu  było miejscem uroczystego przekazania dwóch samolotów M28 nowemu klientowi. Firma PD SICHERHEIT z Niemiec stała się drugim, po Siłach Zbrojnych i Marynarce Wojennej RP, europejskim użytkownikiem samolotów M28.

Firma PD SICHERHEIT jest cywilną firmą świadczącą usługi dla niemieckiej Bundeswehry w szkoleniu spadochronowym żołnierzy, świadczy ona również usługi szkoleniowe w tym zakresie dla innych państw NATO.

W imieniu producenta samolotów, Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu, symboliczne klucze do nowych maszyn na ręce Michaela Friedricha, Prezesa firmy PD Sicherheit oraz Tobiasa Eggerta, Vice Prezesa PD Sicherheit.
 
http://epmlspotters.pl/image/xbqcrqakqsbz/1600/1600/fit/original/#.jpeg

Przekazali Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny PZL Mielec oraz Szymon Włodarski, Dyrektor Sprzedaży M28.

W swoim wystąpieniu Prezes PZL stwierdził, że dostawa dwóch samolotów dla klienta z Niemiec jest ważnym wydarzeniem dla Polskich Zakładów Lotniczych. Pokazuje, że samoloty M28 spełniają najwyższe wymagania rynku i zapewniają najbardziej wszechstronną platformę w swoim segmencie dla klientów w całym świecie.  

W trakcie swoich wystąpień, przedstawiciele PZL i PD SICHERHEIT zwrócili uwagę, że proces sprzedaży jak i zakupu samolotów był procesem skomplikowanym ze względu na procedury – wymagał uzyskania zgód różnych stron, ale finalnie udało się wszystko doprowadzić do szczęśliwego, dla obu stron, końca. Przedstawiciele producenta samolotu i jego odbiorcy wyrazili podziękowanie bankowi BGK za pomoc okazaną przy realizacji kontraktu na sprzedaż samolotów.
 
http://epmlspotters.pl/image/vrwfsbzvaqcw/1600/1600/fit/original/#.jpeg

W trakcie swojego wystąpienia, Prezes firmy PD SICHERHEIT, Pan Michael Friedrich, zwrócił uwagę na zalety samolotu M28, które przesądziły o jego wyborze, jako maszyny do szkolenia wojsk powietrzno-desantowych Bundeswehry – krótki start i lądowanie na lądowiskach polowych, możliwość eksploatacji samolotu w różnych warunkach pogodowych, posiadanie tylnej rampy załadowczej pozwalającej na szkolenie spadochronowe jak w przypadku korzystania z maszyn typu A-400, C-160 Transall, C-130 Hercules. Możliwość szybkiego przezbrojenia samolotu z wersji desantowej w wersję transportową dzięki wyposażeniu maszyny w dźwig pokładowy uniezależniający eksploatację samolotu od wyposażenia lotniskowego pozwala na wykorzystywanie samolotu M28 do innych celów w sytuacji, gdy nie jest prowadzone szkolenie spadochronowe - transport ludzi i towarów, ewakuacja rannych – przeprowadzone próby wykorzystania standardowego wyposażenia NATO /np. noszy/ potwierdziły w pełni przydatność samolotu M28 do misji ratowniczych. Nie bez znaczenia był również aspekt ekonomiczny - niskie koszty eksploatacji samolotów.

Samoloty M28 w wersji dla odbiorcy niemieckiego wyposażone zostały w system PJRS / Parachute Jump Rescue System/ zapewniający asekurację szkolących się spadochroniarzy przy skokach z wymuszonym otwarciem spadochronu. W przypadku, gdy nie nastąpi automatyczne otwarcie spadochronu i skoczek zawiśnie na linie za samolotem, system ten pozwoli na wciągnięcie skoczka na pokład samolotu, co jest możliwe, dzięki tylnym drzwiom załadunkowym, w jakie wyposażono samolot.
 
http://epmlspotters.pl/image/jddzpqzmtkxb/1600/1600/fit/original/#.jpeg

Dla firmy PD SICHERHEIT wybór samolotu M28 dla szkolenia spadochroniarzy był naturalną koleją losu – firma ta w przeszłości wykorzystywała do celów szkolenia spadochroniarzy samoloty An-28, wyprodukowane w WSK "PZL-Mielec" dla ZSRR w latach osiemdziesiątych ub. wieku. Walory użytkowe samolotu M28 już dzisiaj są tak wysokie, że Prezes firmy PD SICHERHEIT, Pan Michael Friedrich planuje w połowie przyszłego, 2018 roku, zakup w Mielcu kolejnych samolotów M28.

Po zakończeniu ceremonii przekazania samolotów, w godzinach popołudniowych samolot M28 o nr bocznym D-CPDA /nr fabryczny AJE00345/ z przedstawicielami firmy PD SICHERHEIT na pokładzie odleciał z mieleckiego lotniska "do swojego nowego domu", by dołączyć do drugiego samolotu M28 nr boczny D-CPDB /nr fabryczny AJE00346/ biorącego już udział w intensywnym procesie szkolenia niemieckich żołnierzy.

Andrzej Rak