Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

Patrolowa Bryza z nowymi silnikami

W ubiegłym tygodniu zakończyła się modernizacja zespołów napędowych samolotu patrolowo - rozpoznawczego An-28B1R. W miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell. Podobną modernizację w ubiegłym roku przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E.

W środę, 18 lutego, maszyna została przebazowana z Mielca na macierzyste lotnisko 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Oprócz nowego zespołu napędowego samolot nr 1022 wzbogacił się o system nawigacyjny TACAN oraz centralny punkt tankowania. Maszyna otrzymała również nowe, charakterystyczne dla statków powietrznych lotnictwa morskiego, szare malowanie.
 
Patrolowa Bryza z nowymi silnikami 2

Samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28B1R posiadają radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 oraz system transmisji danych ŁS-10. Na ich wyposażeniu znajduje się również system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwa ratownicza. Dzięki temu mogą one uczestniczyć w misjach poszukiwawczo - ratowniczych. Bryzy 1R przystosowane są także do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN na podwieszeniach zewnętrznych. Bomby te wykorzystywane są jako imitatory celów powietrznych podczas strzelań artyleryjskich okrętów oraz pododdziałów przeciwlotniczych. W kabinie znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów (dowódca i drugi pilot), technik pokładowy oraz, w zależności od potrzeb, dwóch lub trzech operatorów systemów pokładowych.
 
Patrolowa Bryza z nowymi silnikami 3

Na lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach bazuje 7 tego typu maszyn a także patrolowo – rozpoznawcza Bryza 1RM Bis i dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. Samolot nr 1022 służbę w lotnictwie Marynarki Wojennej zaczynał jako pierwsza tego typu maszyna seryjna, w październiku 1994 roku. Jak dotąd w powietrzu spędził ponad 2500 godzin. Podobną modernizację zespołu napędowego przejdą jeszcze dwa samoloty An-28B1R, które weszły do służby w 1999 roku.


kmdr ppor. Czesław Cichy
oficer prasowy BLMW

Foto: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

Źródło: Brygada Lotnictwa MW