Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

Pierwszy samolot M28 „SKYTRUCK” w Gujanie

Dnia 2014.12.23 na międzynarodowym lotnisku Ogle International Airport /OIA/ w Gujanie wylądował samolot M28 „Skytruck” nr fabryczny AJE 00305 i nr burtowy N305ST. Samolot został zakupiony w firmie Sierra Nevada Corp. za sumę ok. 4 mln $ i wszedł w skład floty lokalnego przewoźnika JAGS Aviation, członka grupy kapitałowej BK Group of Companies należącej do rodziny Tiwarie. M28 stał się drugą, po samolocie Cessna Grand Caravan 208B EX, maszyną we flocie JAGS Aviation.
 
60b645bc79a85e908e08f0f169fd8ecf_XL

Samolot po blisko 13 godzinnym locie z USA i lądowaniu na lotnisku Ogle, został przywitany tradycyjnym salutem wodnym przez Straż Pożarną Gujany.

Maszyna była oczekiwana przez liczną grupę zaprzyjaźnionych z rodziną Tiwarie osobistości życia publicznego Gujany, co podkreśliło rangę zakupu nowej maszyny dla linii JAGS Aviation.

 
Wśród obecnych na uroczystości powitania samolotu M28 byli m.in. były Prezydent Gujany Bharrat Jagdeo, Minister Transportu Robeson Benn, Minister Zasobów Naturalnych Robert Persaud, Minister Przemysłu, Handlu i Turystyki Irfaan Ali, poseł na Sejm z ramienia partii Partnerstwo na Rzecz Jedności Narodowej /APNU/ Josef Harmon oraz Szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego Gujany /GCAA/ Zulficar Mohamed, a także liczni przedstawiciele sektora prywatnego, pilotów i specjalistów w dziedzinie lotnictwa.

W trakcie uroczystości powitalnej samolotu wyprodukowanego w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, szefowa JAGS Aviation, Pani Bryoni Tiwarie, chwaliła mielecki samolot za jego możliwości operacyjne oraz wyraziła nadzieję, że maszyna doskonale sprawdzi się w surowych warunkach Gujany, operując z krótkich i nieprzygotowanych lądowisk, pracując na rzecz lokalnych sektorów gospodarki – m. in. górnictwa, turystyki i zdrowia.

Pani Tiwarie określiła wyprodukowany w mieleckich zakładach samolot, jako „zmieniarkę gry” - dołączenie samolotu M28 do floty JAGS Aviation stanowi, bowiem znaczący wkład lokalnej linii lotniczej w poprawę i rozwój gospodarki Gujany.   

W trakcie swojego wystąpienia Minister Transportu Benn przyznał, że administracja Gujany ze względu na warunki terenowe w kraju, ma poważne ograniczenia w utrzymywaniu licznych lokalnych lądowisk /blisko 100 lądowisk i pasów startowych/ w należytym stanie. Dlatego też wyraził wielką nadzieję na przełamanie tych trudności przez mieleckiego „Skytrucka”, który przystosowany jest do eksploatacji w trudnych warunkach. Wezwał również przedstawicieli wojska, aby jak najszybciej zainteresowali się nowym samolotem ze względu na jego unikalne własności i możliwości operacyjne.
 
DSC_0188

Przy tej okazji, określając samolot M28 mianem „wołu roboczego”, przypomniano również, że maszyna wykorzystywana jest od wielu lat z powodzeniem do różnych misji w takich krajach jak USA, Kolumbia, Wenezuela, Nepal, Indonezja, Wietnam oraz Polska gdzie samolot jest produkowany. Wskazywano na takie zalety maszyny jak możliwość operowania w klimacie gorącym, na dużych wysokościach, łatwy dostęp do ładunku przez tylne drzwi, wewnętrzny dźwig umożliwiający załadunek i przemieszczanie towarów wewnątrz samolotu, łatwość przekształcenia konfiguracji kabiny pasażerskiej w zależności od realizowanych zadań oraz niskie koszty eksploatacji samolotu. Zauważone zostały również te cechy konstrukcji mieleckiego samolotu, które mają wpływ na bezpieczeństwo załogi i pasażerów - wytrzymała metalowa konstrukcja, stałe trójkołowe podwozie, dwusilnikowy napęd umożliwiający eksploatację w klimacie gorącym i na lotniskach położonych na dużych wysokościach względem poziomu morza.

Niemal równocześnie z wdrożeniem samolotu do służby, władze linii JAGS Aviation podjęły starania, aby w jak najkrótszym czasie przeprowadzić szkolenie własnego personelu do prowadzenia prac obsługowych nowego samolotu. W tym celu podjęto współpracę z firmą SilverAero posiadającą 25-letnie doświadczenia w przemyśle lotniczym we wsparciu operacyjnym i eksploatacyjnym różnych samolotów na całym świecie.
 
DSC_2314

Szkolenie pierwszej grupy specjalistów JAGS Aviation rozpoczęło się 2 lutego 2015 r., a do wspólnego szkolenia zaproszeni zostali przedstawiciele Guyana Defence Force /GDF/, jako potencjalnego w przyszłości użytkownika polskiego samolotu i przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego Gujany /GCAA/. Ze względu na dużą ilość szkolących się osób, utworzone zostały dwie grupy szkolne, druga grupa podjęła szkolenie 16 lutego 2015r. Szkolenie personelu będzie wieloetapowe, w cyklach tygodniowych, po 40 godz. nauki. Przedstawiciele kierownictwa linii JAGS Aviation podkreślali znaczenie właściwego przygotowania własnego personelu do eksploatacji nowego samolotu, z którym linie wiążą wielkie nadzieje, a także wskazywali na korzyści, jakie odniesie z tego społeczeństwo Gujany, które w codziennym życiu będzie korzystać z walorów nowego samolotu.

Warto przypomnieć, że samolot zakupiony przez JAGS Aviation jest pierwszym samolotem M28, który został dostarczony do USA w 2004 r. Jego pierwszym właścicielem stała się firma SKYTRUCK COMPANY, która po kilku latach odsprzedała go firmie Sierra Nevada Corp. Nowy właściciel, JAGS Aviation, jest pierwszą prywatną firmą na Karaibach, która stała się właścicielem samolotu M28 SKYTRUCK. Bazą operacyjną samolotu M28 będzie lotnisko Ogle International Airport, a samolot po wpisaniu do rejestru statków powietrznych Gujany otrzymał nowe znaki rejestracyjne 8R-BKW.

Andrzej Rak
EPML Spotters