Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

PZL M-20 Mewa


PZL M-20 MEWA
 Lp. Nazwa / Typ
Numer seryjny
         C/N            
                                 Numer rejestracyjny
 
                                          Użytkownik
 
                    Pierwszy Lot                                                                                    Inne
  
                      Linki                                                          Ostatnie znane malowanie
    
Prototypy 
1. M-20-00 1AHP01-01 SP-PKA   25-07-1979 Samolot zmontowany z zestawu dostarczonego przez firme Pipper (udzieliła Licencji) .Prototyp oblatany przez Tadeusza Pakułę  
2. M-20-01 1AHP01-02
SP-PKE
 
  1979 Również zmontowany z przewagą podzespołów dostarczonych z firmy Pipper  
3. M-20-02 1AH002-03
 
  22-09-1982 Również zmontowany z przewagą podzespołów dostarczonych z firmy Pipper  
4. M-20-02  1AH002-04 SP-PKD   10-10-1985 Pierwszy samolot M20 zbudowany całkowicie z podzespołów zrobionych w Polsce  
  1 Seria produkcyjna
1.
           M-20-03 
                         1AHP01-01 SP-DMA Egzemplarz wycofany z użycia b.d Samolot powstał na bazie prototypu SP-PKA. Egzemplarz ten latał w przedsiębiorstwie AEROGRYF, Przekazany do Muzeum w Krakowie w 13 września 2011 roku. LINK
2. M-20-03 1AHP01-02 SP-TUA Egzemplarz wycofany z użycia   Egzemplarz był wykorzystywany w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej  
3. M-20-03 1AHP01-03 SP-FMD Technika Aero  1980 Egzemplarz wyposażony w silnik Continental  LTSIO360. Należał do Firmy Technika-Aerotechnika Domicz J. z Poznania.  
4. M-20-03 1AHP01-04 SP-TUB   1980 Silniki CONTINENTAL TSIO360. Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej  
  2 Seria produkcyjna
1. M-20-03 01       Nie wyprodukowany  
2. M-20-03 1AH002-02 SP-TUC Egzemplarz wycofany z użycia b.d Egzemplarz był wykorzystywany w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej  
3. M-20-03 1AH002-03 SP-MRA Egzemplarz wycofany z użycia 1983  Silniki CONTINENTAL TSIO360. W 1984 kupiona przez Hute Stalowa Wola. Latała w barwach HSW do 1995 roku. Latała w firmie SkyTaxi LINK

LINK
 
4. M-20-03 1AH002-04 SP-TUD Egzemplarz wycofany z użycia b.d Egzemplarz był wykorzystywany w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej do 2007r  
5. M-20-03 1AH002-05 SP-NEA  PW Bisek 1984 Silniki CONTINENTAL LTSIO360. W 1989 roku prezentowany przez PZL Mielec w indiach. Egzemplarz sprzedany do  KGHM Polska Miedź w 1996r gdzie latał do 2007 roku. Później latał w Firmie Bisek -Wrocław  / Sprzedana  prawdopodobnie na Ukrainę LINK

LINK
6. M-20-03 1AH002-06 SP-PKF Egzemplarz wycofany z użycia b.d    
7. M-20-03 1AHP02-07 SP-FME Royal Star Aero 1991 Egzemplarz wyposażony w silniki Continental LTSIO360 / Należał do firmy AVIATOR z Modelnicy.  
8. M-20-03 1AH002-08  SP-MCA 
SP-MXA
  1990 Silniki CONTINENTAL TSIO360 Latała w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym do 2009 roku. Później w  PW Bisek Wrocław  
9. M-20-03 1AH002-09  SP-FMI  
SP-MXD
  b.d Egzemplarz był wykorzystywany w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym  
10. M-20-03 1AH002-10 SP-FMF
SP-DMC
Technika Aero 1991 Egzemplarz wyposażony w silniki Continental LTSIO360. Poprzedni właściciel  Technika Aerotechnika Domicz J. -  Poznań   
11. M-20-03 11       Nie Wyprodukowany  
12. M-20-03 1AH002-12 SP-MXB Pomnik na wjeździe do Lotniska Bemowo b.d Egzemplarz był wykorzystywany w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym do 15 września 2007 roku. Obecnie pomnik na Bemowie  
13. M-20-03 1AH002-13 SP-KFE Royal Star Aero 1995 Silniki FRANKLIN 6A350. Samolot służy do szkolenia pilotów w Mieleckim firmie Royal Star Aero  
14. M-20-03 1AH002-14 SP-MXC   1991 Egzemplarz był wykorzystywany w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Ostatni lot 21 maja 2006 roku.  
15. M-20-03 1AH002-15           SN-50YG          SP-VSA Straż Graniczna RP 1995 Egzemplarz był wykorzystywany w 103 Pułku Lotnictwa Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW bazujący na Lotnisku Bemowo. Po rozformowaniu Pułku w 2000 roku przekazana do Straży Granicznej. 8 marca 2010 lądowała bez podwozia w Gdańsku - Rębiechowie. Naprawiona wróciła do służby.  LINK

LINK

 
16. M-20-03 1AH002-16 SP-KAS Egeria Dewelopment 1996 Egzemplarz wyposażony w silniki Continental LTSIO360. Poprzedni właściciel  Egeria Dewelopment Wrocław / wcześniej ELEKTRIM  
17. M-20-03 1AH002-17 D-GHCH   1995    
3 Seria produkcyjna
1. M-20-04 1AH003-01     1993 Odmiana Mewy ze zwiększoną masą startową do 2155kg  
2. M-20-04 b.d 215        
3. M-20-04            
4. M-20-04            
5. M-20-04            
6. M-20-04            
7. M-20-04 1AH003-07 D-GELB        
8. M-20-04   NR 308   nielot Samolot w końcowej fazie produkcji. Niedokończony, Aktualnie do sprzedania  
 
Opracowanie 
Marcin Kołacz 
EPML Spotters 
aktualizacja 05.01.2019

Spis budowano na bazie tekstów i opisów upublicznionych w internecie i publikacjach książkowych. Przeprowadzono szereg rozmów z osobami, które pracowały przy powstawaniu samolotów lub były ich użytkownikami. Dokonano weryfikacji danych, jeśli jednak zauważą Państwo jakieś błędy, z pokorą przyjmiemy krytykę i  wprowadzimy poprawki. Pracą nad powstaniem końcowego materiału, zajmowali się członkowie grupy EPML Spotters oraz przyjaciele i sympatycy grupy. Materiał powstał w celu  promocji samolotu PZL M20 Mewa  produkowanego w Polskich Zakładach Lotniczy w Mielcu.