Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

RNAV

CZYM JEST RNAV SPOTTING?

RNAV to skrót od Area Navigation (nawigacja obszarowa). Jest to określenie charakteryzujące osoby, które zajmują się obserwowaniem statków powietrznych poruszających się ponad Polską na pułapach tranzytowych, czyli właśnie w przestrzeni RNAV. Po prostu spotter RNAV to taki gość, co w pogodne dni kiedy świeci słońce obserwuje błękitne niebo w celu dostrzeżenia lub też sfotografowania wielkiej żelaznej ptaszyny na dużej wysokości.

Ogólnie taki typ spottera fotografuje samoloty od 36000 stóp (11000 m.) do nawet 41000 stóp (jedna stopa to ok. 30 cm.), natomiast znaczna większość samolotów na naszym niebie lata na wysokości od 33000 ft. do 36000 ft. (stóp).

Większość spotterów RNAV posiada co najmniej lornetkę, aparat cyfrowy z dużym zoomem lub też lustrzankę z dobrym obiektywem. Sporo osób wykorzystuje lunety a nawet teleskopy, dzięki czemu mieszkanie w pobliżu lotniska staje się już zbędne, gdyż zaobserwowane maszyny na wysokości przelotowej nierzadko stanowią rarytasy na skalę europejską.

KIEDY NAJLEPIEJ OBSERWOWAĆ ?

RNAV spotting można prowadzić całą dobę, ponieważ ruch lotniczy na wysokości przelotowej w przeciwieństwie do krajowych lotnisk komunikacyjnych odbywa się także nocą. Nocą widać zazwyczaj tylko oświetlenie antykolizyjne (światło czerwone i zielone, oraz światła stroboskopowe barwy białej). Przez lornetkę można już zobaczyć więcej, np. światła w kabinie pasażerskiej. Również rankiem i o zachodzie słońca warto spojrzeć w niebo i dostrzec samoloty wypuszczające smugi kondensacyjne, które dzięki promieniom słonecznym nabierają nowych barw. Jedną z ulubionych pór roku spottera RNAV jest zima, kiedy to krystalicznie czyste powietrze umożliwia wspaniałe spotterskie doznania.

Źródło: www.rnavspotters.pl

SPOTTING RNAV nad Mielcem i okolicami:
 
epml
(większa mapa po kliknięciu)

Nad Mielcem przebiegają trzy drogi lotnicze:

L999 - jednokierunkowa droga lotnicza, bardzo duży ruch, najczęściej można spotkać samoloty wąskokadłubowe min. A319, A320, B737, EMB170, EMB175 oraz bizjety.
L981 - dwukierunkowa droga lotnicza, duży ruch, najczęściej można spotkać samoloty szerokokadłubowe min. A330, A340, A380, B767, B777, B787, B747 takich linii jak Eva Air, Quatar, Emirates, Air Berlin, KLM, Jade Cargo.
M857 - dwukierunkowa droga lotnicza, umiarkowany ruch, najczęściej można spotkać samoloty wąskokadłubowe min. A320, B737 linii Wizzair Ukraine, Finnair.

Drogi Nawigacji Obszarowej

EP_ENR_6_2-1_en (pdf)

EP_ENR_6_1-1_en (pdf)
 
Droga lotnicza jest wydzielonym pasem przestrzeni, o zadanym kształcie (w tym odpowiedniej wysokości i szerokości), przeznaczonym do ruchu statków powietrznych. Drogi lotnicze dzielą się na "Dolne drogi lotnicze" i "Górne drogi lotnicze". Drogi dolne rozpoczynają się od poziomu lotu (ang. flight level) FL95 (9500 stóp) do FL285 (28500 stóp) i mają szerokość 18,5 km (10 mil morskich). Drogi górne przebiegają od FL285 (28500 stóp) do FL460 (46000 stóp) Szerokość - 18,5 km. Przebieg dróg lotniczych wyznaczają punkty nawigacyjne.

Źródło: Wikipedia