Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

W Mielcu oblatano elektryczny motoszybowiec AOS-71

W czwartek 20 grudnia 2012 roku na lotnisku w Mielcu miał miejsce oblot prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym (pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce) o nazwie AOS-71.

Oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Bogusław Mrozek. Wcześniej, w czerwcu 2012 roku na lotnisku Warszawa Babice odbył się oblot tego samego motoszybowca w wersji szybowcowej (ze schowanym silnikiem). Wtedy oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Jerzy Kędzierski.

Projekt opracowania i budowy prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym realizowany jest w ramach programu "Inicjatywa Technologiczna", finansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przez dwie uczelnie techniczne kształcące inżynierów lotnictwa tj. Politechnikę Rzeszowską i Politechnikę Warszawską.

Głównym konstruktorem motoszybowca jest mgr inż. Wojciech Frączek z Politechniki Warszawskiej, a w pracach przy projektowaniu, budowie i próbach prototypu motoszybowca brali udział pracownicy i studenci z obu Uczelni.

Nazwa AOS-71 pochodzi od skrótu nazwy Akademickiego Ośrodka Szybowcowego a dwie kolejne cyfry mówią o 7 kolejnej konstrukcji powstałej w Politechnice Warszawskiej, będącej kontynuacją ProgramuULS "Ultralekkie Szybowce" realizowanego w PW od 1978 roku, i 1 konstrukcji Politechniki Rzeszowskiej.

Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym prowadzone będą wiosną 2013 roku.

Politechnika Warszawska

Pod TYM linkiem można oglądnąć kilka filmików z oblotu maszyny umieszczonych w serwisie YouTube. Również na forum lotniczym pojawił się link do serii zdjęć ilustrujących to wydarzenie.