Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej o ciasteczkach Rozumiem

Zmodernizowana ekologiczna „BRYZA” powróciła do służby.

W komunikacie z dnia 2014.03.31 Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że w dniu 2014.03.26 Komisja Zamawiającego, powołana rozkazem Szefa Inspektoratu Uzbrojenia gen. Bryg. Sławomira Szczepaniaka odebrała od producenta – Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o., samolot M28B1E BRYZA 1E o nr burtowym „0404” po przeprowadzeniu modernizacji zespołów napędowych.

Podstawą do przeprowadzenia prac modernizacyjnych była Umowa nr IU/259/IX-32/UZ/NEG/USŁ/K/2012 z dn. 2013.04.23. W ramach tej Umowy producent samolotu przeprowadził zabudowę nowych zespołów napędowych – silników TWD-10B/PZL-10S z nowymi pięciołopatowymi śmigłami Hartzell oraz dokonał niezbędnych modernizacji instalacji pokładowych samolotu. Dzięki tym pracom, zwiększyły się możliwości operacyjne maszyny jak również znacząco poprawi się bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych.
 
IMGP6668epml_wm

Historia samolotów An-28 w wersji monitoringu ekologicznego sięga maja 1999 r., kiedy to MON podpisało z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej porozumienie o wspólnym monitorowaniu obszarów morskich. Konsekwencją tego porozumienia było nałożenie na Marynarkę Wojenną RP dodatkowych zadań polegających na rozpoznawaniu zanieczyszczeń Bałtyku za pomocą specjalnych samolotów zwiadu ekologicznego. Do roli tej wyznaczone zostały dwa najstarsze – pierwsze eksploatowane w Marynarce Wojennej - samoloty An-28TD o numerach burtowych „0404” /nr fabr. 1AJ004-04/ i „0405”/nr fabr. 1AJ004-05/. Były to samoloty wyprodukowana przez WSK „PZL-Mielec” w 1988 r.

Obydwa samoloty zostały przebazowane do Mielca w 2000 r. i przy okazji pierwszego remontu płatowca producent samolotu, PZL Mielec, przeprowadził modernizację polegającą na zabudowie aparatury do monitoringu skażeń Ericsson MSS-5000, składającej się z radaru obserwacji bocznej z dwiema antenami prętowymi o zasięgu 80 km każda zabudowanymi na burtach kadłuba, podkadłubowego skanera podczerwieni oraz kamery i aparatu fotograficznego. Zabudowana aparatura obserwacyjna pozwala na tworzenie cyfrowego obrazu śledzonych obiektów w pasie o szerokości 160 km, badanie grubości warstwy zanieczyszczeń i tworzenie ich map, a także sporządzanie cyfrowego zobrazowania sytuacji na morzu.
 
IMGP7004epml_wm

Po wykonaniu prac modernizacyjnych, samoloty otrzymały nowe oznaczenie M28B1E BRYZA 1E. Dodatkowo, w ramach prowadzonych prac modernizacyjnych, na samolocie „0404” zabudowano na skrzydle szczątkowym – na próbę – 2 dodatkowe zbiorniki paliwa. Rozwiązanie to oceniono, jako nieprzydatne i nie zostało ono zastosowane na innych samolotach An-28/M28. W trakcie prac modernizacyjnych rozważano również zabudowę konforemnego zbiornika paliwa o pojemności 900 l na kadłubie samolotu, analogicznie jak miało to miejsce w opracowywanej wersji polarnej samolotu An-28A, jednak i to rozwiązanie nie przyjęło się. Ostatecznie, na samolocie, „0404” jako jedynym w Polskich Siłach Zbrojnych pozostawiono dwa dodatkowe zbiorniki paliwa zabudowane nad skrzydłem szczątkowym i zamocowane do boków kadłuba, dzięki czemu długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godz. Na samolocie „0404” prowadzone były też próby w locie magnetometru MAG-10, który planowano instalować w samolotach patrolowo-rozpoznawczych będących na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP. Po zakończeniu prac modernizacyjnych i po próbach kwalifikacyjnych, jako pierwszy powrócił z zakładu producenta do 30 Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w marcu 2001 r., samolot „0405” a w styczniu, 2002 jako drugi - samolot  „0404”.
 
IMGP6735epml_wm

W 2008 r. na samolocie „0405” zabudowano system AIS – Automatic Identyfication System. AIS jest systemem umożliwiającym automatyczną identyfikację jednostek pływających poprzez zbieranie przez antenę zewnętrzną systemu zabudowaną na samolocie sygnałów emitowanych przez statki. Warto dla wyjaśnienia dodać, że systemy AIS zabudowane są na większości jednostek pływających wspomagając prowadzenie nawigacji na akwenach morskich o dużym natężeniu ruchu. Dzięki wzajemnej wymianie danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu pomiędzy statkami a brzegowymi systemami nadzorującymi, system pozwala uniknąć kolizji. System AIS zabudowany na samolotach pozwala załogom na identyfikację jednostek pływających podczas lotów monitorujących Polską Strefę Ekonomiczną na Morzu Bałtyckim. W opinii załóg samolotu M28 M28B1E wykorzystujących system AIS w codziennej służbie, jest on stosunkowo prosty w obsłudze a jego zalety trudno przecenić.

W ramach umowy zawartej w dn. 2013.12.27 przez Inspektorat Uzbrojenia z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu, system AIS otrzymała druga ekologiczna BRYZA, maszyna o nr burtowym „0404”, która kilka dni temu powróciła na macierzyste lotnisko Siemirowice.

W grudniu 2013 r. członkowie Grupy EPMLSpotters byli świadkami prób kwalifikacyjnych samolotu „0404” prowadzonych przez pilotów wojskowych na mieleckim lotnisku. W trakcie tych prób sprawdzane były m.in. osiągi samolotu przy jednym niepracującym silniku, a zdjęcia z tego wydarzenia można oglądać w naszej Galerii.

Andrzej Rak